I. SKYRIUS BENDROSIOS NUOSTATOS
1. UAB „Sostinės kreditai“ (toliau – Įmonė), vykdydama kasdienę veiklą vadovaujasi Lietuvos Respublikos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymu bei kitais Lietuvos Respublikos ir tarptautiniais teisės aktais, kurie reglamentuoja pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją bei leidžia imtis visų būtinų priemonių, skirtų užkirsti kelią neteisėtoms veikloms – pinigų plovimui ir teroristų finansavimui.
2. Tvarka parengta vadovaujantis aktualiais Lietuvos Respublikos bei tarptautiniais teisės aktais, reglamentuojančiais pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, sankcijų politikos įgyvendinimą ir sukčiavimo prevenciją.
3. Tvarka skelbiama Įmonės interneto svetainėje https://www.ecocredit.lt/.
4. Tvarkoje naudojamos sąvokos:
4.1. Pinigų plovimas – tai visi veiksmai (įskaitant ir rengimąsi, pasikėsinimą padaryti bei bendrininkavimą), kuriais siekiama nuslėpti, pakeisti arba užmaskuoti tikrąjį neteisėtai įgytų lėšų (ar kito turto) šaltinį.
4.2. Teroristų finansavimas – tai bet kokia forma teikiama finansinė pagalba tiek teroristinėms veikloms vykdyti, tiek asmenims, kurie kursto bei planuoja teroristines veiklas ar joms vadovauja.
II. SKYRIUS „PAŽINK SAVO KLIENTĄ“ PRINCIPO ĮGYVENDINIMAS
5. Laikantis Lietuvos Respublikos ir tarptautinių reikalavimų, reglamentuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, Įmonė savo veikloje įgyvendina „Pažink savo klientą“ principą, nes kaip ir visi finansų rinkos dalyviai privalo užtikrinti, kad, naudojantis Įmonės teikiamomis paslaugomis bei sistemomis, nebūtų vykdomi finansiniai nusikaltimai tokie kaip tapatybės vagystės, tarptautinių finansinių sankcijų pažeidimai, nebūtų pervedamos ar saugomos lėšos, įgytos nusikalstamu būdu ar skirtos nusikalstamai veikai finansuoti.
6. Norint pasiekti šiuos tikslus, Įmonė privalo pažinti savo klientus, t. y. suprasti, kuo jie verčiasi, kokia yra jų lėšų kilmė, kokių ir kokio masto operacijų unijos sąskaitoje galima tikėtis.
7. „Pažink savo klientą“ principas ne tik įpareigoja surinkti tam tikrą informaciją apie Įmonės klientus, bet ir nurodo vykdyti nuolatinę kliento dalykinių santykių stebėseną, įskaitant sandorių, kurie buvo sudaryti šių santykių metu, tyrimą. Turint reikiamą informaciją apie klientą yra lengviau pastebėti ir užkirsti kelią įtartinoms operacijoms sąskaitoje, kas leidžia apsaugoti klientų lėšas bei užkirsti kelią galimiems finansiniams nusikaltimams.
8. Kliento anketa yra vienas iš būdų, leidžiančių surinkti aktualiausius duomenis, todėl klientų reguliariai prašoma pateikti arba atnaujinti Kliento anketą.
9. Atliekant sandorių bei operacijų stebėseną, Įmonė vertina, ar atliekamos operacijos yra būdingos klientui pagal jau turimą surinktą informaciją. Jei yra nustatomi neatitikimai, susisiekiama su klientais ir prašoma patikslinti informaciją ar pateikti papildomus dokumentus.
10. Atkreiptinas dėmesys, kad prašymas pateikti papildomą informaciją nereiškia, kad klientas yra įtariamas, todėl į tokį prašymą reikėtų žiūrėti kaip į įprastą procesą, kuris taikomas visiems unijų klientams vadovaujantis LR pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymu bei kitais teisės aktais.
11. Teisės aktai draudžia finansų įstaigoms vykdyti sandorius su klientais, kurie nėra joms pateikę reikalingos informacijos. Įmonė, negavusi visos prašomos informacijos, reikalingos atitinkamai įgyvendinti teisės aktų reikalavimus, gali būti priversta apriboti finansinių paslaugų teikimą arba nutraukti dalykinius santykius (kraštutiniais atvejais).
12. Įmonė užtikrina, kad Klientų pateikta informacija bei dokumentai, susiję su Kliento ir Įmonės tarpusavio dalykiniais santykiais yra saugomi konfidencialiai, kaip ir bet kokią kitą Įmonės paslaptį sudaranti informacija. Detalesnė informacija apie Kliento asmens duomenų tvarkymą ir asmens duomenų apsaugą pateikia Privatumo politikoje, skelbiamoje Įmonės svetainėje.
III. SKYRIUS SANKCIJŲ POLITIKA
13. Įmonė taip pat gali paprašyti pateikti papildomą informaciją ir pagrindžiančius dokumentus, jei yra požymių, kad Kliento vykdoma veikla/mokėjimo operacija turi tam tikrų veiksnių, keliančių su sankcijomis susijusią riziką.
14. Tarptautinės sankcijos yra nekarinio poveikio ribojamųjų priemonių visuma, kuria siekiama užtikrinti tarptautinę taiką, saugumą bei pagarbą žmogaus teisėms. Poveikio priemonės yra taikomos plačiai, nuo apribojimų juridiniam ar fiziniam asmeniui, valstybei, teritorijai ar kitam subjektui, iki apribojimų tam tikroms prekėms ar paslaugoms (detalų sankcijų išaiškinimą pateikia Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymas). Poveikio priemonės yra nustatomos tarptautinių organizacijų ir tarpvalstybinių politinių organizacijų (pavyzdžiui, Jungtinės Tautos ar Europos Sąjunga) arba atskirų šalių (pvz., Lietuvos Respublika).
15. Įmonė laikosi ir įgyvendina sankcijas, kurias taiko žemiau nurodytos organizacijos bei valstybės (įskaitant institucijas veikiančias pastarųjų vardu):
• Lietuvos Respublikos;
• Europos Sąjungos;
• Jungtinių Tautų;
• JAV Iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuro (OFAC).
16. Atkreiptinas dėmesys, jog yra draudžiama sankcionuotiems subjektams tiesiogiai ar netiesiogiai pervesti lėšas arba teikti kitą turtą. Net jeigu tam tikrai šaliai, ar subjektui nėra taikomi jokie embargai ar apribojimai, rekomenduojama įsivertinti ar prekės bei paslaugos gali būti teikiamos sankcionuotiems subjektams arba jų naudai. Vykdant veiklą su subjektais, kuriems yra taikomos sankcijos, Įmonė negali vykdyti ir priimti mokėjimų.
IV. SKYRIUS SUKČIAVIMO PREVENCIJA
17. Tobulėjant skaitmeninėms technologijoms, tobulėja ir sukčių taktikos siekiant išvilioti iš žmonių asmeninius duomenis ir pinigus. Nors finansinių įstaigų sistemos yra saugios, jos negali visapusiškai apsaugoti nuo sukčiavimo schemų, kurios yra nukreiptos ne tik į privačius asmenis, bet ir į verslus. Todėl norint apsisaugoti nuo pinigų praradimo, verta žinoti galimus sukčiavimo būdus.
18. Remiantis Lietuvos bankų asociacijos narių sukčiavimo prevencijos kampanija, populiariausios sukčiavimo kategorijas sudaro:
• Sukčiai, apsimetantys teisėsauga;
• Romantiniai sukčiai;
• Sukčiai, apsimetantys banku ar kitomis finansinėmis įstaigomis;
• Sukčiai, apsimetantys Jūsų ar kitų įmonių vadovais;
• Sukčiai, apsimetantys verslo partneriais;
• Sukčiai, apsimetantys investiciniais brokeriais;
• Sukčiai – prekeiviai bei pardavėjai internete.
19. Primintina:
19.1. Niekam neatskleiskite savo prisijungimo prie elektroninės bankininkystės duomenų – finansų įstaigų darbuotojai, policijos pareigūnai ar kitos teisėtai veikiančios įstaigos ir įmonės neprašo atskleisti jokių slaptažodžių ar PIN kodų;
19.2. Neskubėkite spausti el. paštu ar SMS žinutėmis gautų nuorodų, dokumentų ir atsisiųsti ar atidaryti priedų, kuriuos siunčia nepažįstami asmenys neįsitikinę, kad laukėte pranešimo ar informacijos bei neįvertinę žinutės turinio (atidžiai perskaitykite pranešimo tekstą bei atkreipkite dėmesį į teksto gramatiką ir turinį, Lietuvoje valstybinė kalba yra lietuvių kalba – rusiškai besikreipiantys skambintojai negali atstovauti jokioms oficialioms institucijoms – nei viešosioms, nei privačioms, įskaitant kredito įstaigas);
19.3. Neskubėkite reaguoti į gąsdinančias ir skubinančias žinutes ar skambučius, kuriais pranešama apie neva užblokuotas paskyras, sąskaitas ir pan. – finansų įstaigų darbuotojai, policijos pareigūnai ar kitos teisėtai veikiančios įstaigos ir įmonės niekada neskubins Jūsų kuo greičiau priimti tam tikrą sprendimą ir kažką skubiai padaryti, taip pat niekada neskambins ar kitaip su Jumis bandys susisiekti per „WhatsApp“, „Viber“ ar kitą panašią pokalbių programėlę;
19.4. Atkreipkite dėmesį į tai, kad sukčiai naudoja nuorodas, kurios primena oficialias bankų ar kitokių paslaugų teikėjų svetaines – naudokitės tik oficialiais bankų interneto puslapiais, pirkite patikrintose elektroninės prekybos vietose;
19.5. Neskubėkite priimti sprendimų, kilus klausimams, pasitarkite su specialistais, artimaisiais, patikrinkite informaciją viešuosiuose šaltiniuose – turint daugiau laiko dažnai kyla daugiau klausimų, kurie galbūt padės išvengti finansinių sukčių pinklių.
V. SKYRIUS BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
20. Jeigu Įmonės siunčiama informacija kelia abejonių, ar Klientui nesuprantama, ko yra prašoma, ar įtariama, jog Klientas tapo sukčiavimo auka, raginame nedelsiant informuoti Įmonę telefonu +370 656 94000 arba el. paštu info@ecocredit.lt.
21. Nukentėjus nuo sukčių arba įtarus sukčiavimą, rekomenduojama nedelsiant pranešti policijai bei informuoti Įmonę nurodytu elektroniniu paštu.
22. Ši politika gali būti keičiama pasikeitus pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją reglamentuojantiems teisės aktams, taip pat, teisės aktams, reglamentuojantiems sankcijų įgyvendinimą.